Elektriciteit tijdens de Transsiberië Express
Stopcontact Transsiberie Express
Een reis met de Transsiberië Express gaat langs drie verschillende landen. Hieronder leest u welk soort stopcontact men in Rusland, Mongolië en China gebruikt.
In de Transsiberië Express treinen zijn doorgaans stopcontacten in het gangpad van de trein. In de WC/washokjes is een stopcontact voor 220 volt. Ook is vaak op de gang een stopcontact. In de 2-persoonscoupé’s in Chinese treinen zit er doorgaans een stopcontact in de coupé. Het komt voor dat in de treinen het voltage lager staat dan de gebruikelijke 220/230 volt. De provodnika (stewardes van de trein) van de Transsiberië express kan dit doorgaans omzetten naar 220 volt als u hierom vraagt. Bij een lager voltage kunt u uw camera, tablet of telefoon vaak wel opladen, maar duurt het aanzienlijk langer.
Stopcontact Rusland
In Rusland is het stopcontact doorgaans hetzelfde als in Nederland of België. Het komt wel regelmatig voor dat de stopcontacten in Rusland geen aarde hebben. Ook tijdens de Transsiberië Express is het stopcontact in de Russische treinen gelijk aan de Nederlandse of Belgische.
Stopcontact Mongolië
Het stopcontact in Mongolië is in veel gevallen een combinatie van Russische en Chinese. De invloed van de beide grote buurlanden komt hier heel praktisch terug in het stopcontact. Gaat u een tour maken door Mongolë? Houd er dan rekening mee dat er maar beperkt elektriciteit is onderweg. In de regel heeft de 4×4 terreinwagen waarmee u op pad gaat een transformator in de auto van 12 volt naar 220 volt. Zo kunt u tijdens de reistijd in de 4×4 terreinwagen uw apparatuur opladen.
Stopcontact China
In China gebruikt men vaak twee platte polen. In de hotels zijn vaak ook stopcontacten waar de Europese stekker inpast. Voor de zekerheid raden we u aan om een verloopstekker mee te nemen. In de hotels is doorgaans een verloop aanwezig.