Stop 1: Ontvangst door gids in het hotel
In de ochtend wordt u ontvangen door de gids in de lobby van uw hotel. Vervolgens start de tour onder begeleiding van een professionele Engelssprekende gids.
Het metronetwerk van Moskou bestaat uit 222 stations en is in totaal 408 kilometer lang. De bouw van de eerste metrolijn en stations begon in 1932. Op 15 mei 1935 werd het metronetwerk van Moskou geopend. In de jaren daarna werden verschillende lijnen en stations bijgebouwd. In 2006 startte het project voor een tweede ringlijn en kwam het plan voor de “Moscow Central Circle” door de stad in 2016. De bouw van deze lijn wordt verwacht in 2024 te zijn afgerond.
De metrostations in Moskou staan ook wel bekend om de bijzondere architectuur. Elk station is uniek en is gecreëerd met diverse elementen. De verschillende ontwerpen van de stations zijn gemaakt om het reizen met de metro gemakkelijker te maken. Reizigers zouden op deze manier de kenmerken van de stations herkennen en er zo achter komen waar ze zich bevonden.
Suggestie: Combineer de metrotour met de stadstour door Moskou. De metrotour start rond 14:00 wat een gunstige tijd is vanwege de drukte op het metronetwerk.
Stop 2: Ploschad Revolyutsii
Vanuit de bestemming van uw hotel reist u naar de eerste stop. Één van de stations die u zult bezoeken is het station bij het revolutie plein. Het station die u hier bezoekt is ook wel het “Ploschad Revolyutsii”. Dit station is één van de bekendste uit het metronetwerk van Moskou. Het station is ontworpen door de architect A.Dushkin, en is geopend in 1938. Wanneer u het station bezoekt bewonderd u de 70 bronzen beelden die zijn meegenomen in de architectuur. Deze beelden representeren de mensen die de voormalige Sovjet-Unie vertegenwoordigden. Hierbij kunt u denken aan boeren, artiesten, arbeiders en atleten. Naast deze beelden worden ook de zwart marmeren bogen geaccentueerd.
Stop 3: Kurksaya metrostation
Tijdens de metrotour bezoekt u ook het Kurskaya metrostation. Dit station werd geopend op 13 maart 1938. De naam van het station komt van het nabijgelegen treinstation Kurskyi. Het station is ontwikkeld door architect Polyakov en designers Komarov en H.Kibardin. Het meest belangrijke afwerkingsmateriaal dat is gebruikt is het grijze Ural-marmer. Daarnaast wordt het station verlicht door kristallen glazen kommen in bronzeren frames. Het bijzondere aan dit station is dat het in de tweede wereldoorlog gebruikt werd als schuilkelder en openbaar historische bibliotheek.
Stop 4: Komsomolskaya metrostation
Het Komsomolskaya metrostation is ook een tussenstop tijdens de metrotour door Moskou. Dit station bevindt zich op lijn 5 van het metronetwerk en werd gebouwd in 1952. Komsomolskaya metrostation is onderdeel van een groot verkeersknooppunt in het openbaar vervoer van Moskou. Daarnaast is het station één van de meest imposante stations en is vernoemd naar de jonge communisten, die ook wel bekend staan als “Komsomoltsy”. De ontwerpen van het station moesten voldoen aan de verwachtingen als het “paleis voor het volk”. Zo moest het station hoge plafonds, marmeren pilaren en keramisch stukwerk bevatten. De mozaïeken op de muren en plafonds zijn een eerbetoon aan overwinningen in de Russische oorlogen. Naast de prachtige mozaïeken wordt het station verlicht door grote kroonluchters.
Stop 5: Novoslobodskaya metrostation
Tijdens de metrotour bezoekt u ook het Novoslobodskaya station en is gelegen in het noordelijke deel van de ringlijn. Voor het ontwerpen van het station werd er een wedstrijd opgezet. De bekende architect Dushkin starte een gezamenlijk project met architect A.F.Strelkoven en wonnen uiteindelijk de wedstrijd. Novoslobodskaya is een maststation en beschikt over een diepe fundering. De architecten creëerden een lichte ruimte waarin reizigers zich wanen door een sprookjesachtige wereld. Het station bestaat ui pylonen met middenin prachtig glas in lood. Het glas dat hiervoor is gebruikt komt uit een kerk in Riga dat oorspronkelijk alleen gebruikt mocht worden voor kerken. De vormen die naar voren komen in het glas in lood zijn vooral bloemen, planten en vogels.
Stop 6: Prospekt Mira metrostation
Het Prospekt Mira station is onderdeel van de noordelijke ring in het metronetwerk van Moskou en werd geopend op 30 januari 1952. Het station bestaat uit een boven en ondergrondse stationshal en is gevestigd aan de Prospekt Mira. De bovengrondse stationshal is ontworpen door architect A.E. Arkin. De zuilen in de hal zijn versierd met gouden slingers, korenaren, bloemen en sterren op een groene achtergrond. Daarnaast zijn de wanden vrij somber afgewerkt met eenvoudig pleisterwerk. Het ondergrondse station is een pylonenstation op 40 meter diepte. De ontwerpen van het station zijn ontwikkeld door de architecten V.G. Gelfrejch en M.A. Minkoes. Het thema dat is gekoppeld aan het station is “Transformatie van de natuur”. De pylonen zijn voorzien van marmer en hebben kroonlijsten. Aan de kant van de middenhal heeft beeldhouwer G.I. Motovilov de pylonen versierd met medaillons. Deze medaillons bestaan uit reliëfs van bloemen, bladeren en kransen en hebben afbeeldingen van boeren, tuinmannen en bloemisten die aan het werk zijn.