Transsiberië Express coupé: alle verschillende klassen

Maatwerkreizen Transsiberië Express

Tijdens een reis per Transsiberië Express kunt u kiezen voor een verschillende coupés. De Russische treinen kennen een eerste, tweede en derde klas. De eerste klasse zijn privé coupés voor twee reizigers, de tweede klasse zijn coupés voor vier reizigers. De Chinese treinen kennen ook verschillende klasse. Van eenvoudige stoel (hardseat) tot een zeer luxe tweepersoonscoupé.



De Russische trein


Eerste klasse Transsiberië Express coupé in Rusland & Mongolië

Afhankelijk waar u voor kiest reist u in een eerste of tweede klas coupé tijdens de Transsiberië Express. De eerste klas is een tweepersoons coupé. Soms is er geen eerste klas aanwezig in de trein, dan kan er een tweede klas coupé voor u worden afgeboekt. Wij boeken dan vier bedden voor u. Hierdoor heeft u de privacy van uw eigen coupé. Daarnaast heeft u dan twee vrij beschikbare bovenbedden, handig voor uw bagage. Normaliter wordt de tweede klasse coupé gebruikt door vier reizigers.

De eerste klasse coupé in de Mongoolse trein beschikt over een fauteuil en een apart washokje. Deze deelt u met de aangrenzende coupé en is vanaf twee coupés toegankelijk waarbij men de deur van binnenuit op slot draait.


Tweede klasse Transsiberië Express coupé in Rusland en Mongolië

De tweede klas is een vierpersoonscoupé. Overdag gebruikt u de benedenbedden als ruime banken. In het midden van de coupé bevindt zich een tafeltje. De bagage kunt u opbergen onder de bedden. U vindt aan beide uiteinden van de wagon een gemeenschappelijk toilet/washokje. Ook deze wagons hebben een Samowar waar u 24/7 kokend water kunt tappen.


Derde klas coupé

De derde klas is een open slaapwagon. In Rusland wordt deze klasse ook wel ‘Platzkartny’ genoemd. De wagon deelt u met 54 reizigers waardoor het een levendige boel is. Doorgaans boeken we de eerste of tweede klasse voor onze reizigers. De derde klasse is vanzelfsprekend het voordeligst, maar de prijs/kwaliteitsverhouding van de derde klasse is niet zo goed. Wilt u, als onderdeel van het avontuur, een stuk in de derde klasse reizen? Dat kan natuurlijk!


De Chinese trein

De Chinese treinen worden in zeven soorten klassen onderverdeeld. Hiervan zijn vier klassen zitplaatsen in de dagtreinen en bullit treinen. De Chinese nachttreinen kennen drie klassen.


Zitplaatsen Chinese trein

De Chinese dagtrein en bullittrein kennen vier soorten zitplaatsen.

De “hardseat” is de voordeligste klasse in de Chinese trein. De coupé bestaat uit vaste stoelen die niet verstelbaar zijn. Doordat dit de goedkoopste klasse is wordt de coupé gedeeld met veel reizigers. Hierdoor ontstaat er een bedrijvige sfeer in de wagon.

De “softseats” zijn geschikt voor treinritten overdag. Niet elke trein in China heeft zitplaatsen. De nachttreinen hebben doorgaans coupés met bedden. De “softseats” coupé bestaat uit luxere en verstelbare stoelen. De derde klasse is de “second class seats”. De rijen in de coupé bestaan uit zes stoelen. De laatste klasse die beschikt over zitplaatsen is de “first class seats”. Deze coupé beschikt over de meest luxe stoelen en zijn geplaatst in rijen van vier.


Slaapplaatsen Chinese trein

De Chinese nachttreinen beschikken over drie verschillende klasse waar u gebruik kunt maken van een bed. Overdag gebuikt u de benedenbedden als bank. De voordeligste klasse is de “hard sleeper”. Hierbij krijgt u een bed en deelt u de coupé met zes reizigers. Hardsleeper heeft overigens niets te maken met een hard bed.

Daarnaast heeft u ook keuze uit de “soft sleeper”. Wanneer u deze klasse boekt beschikt u over een bed en wordt de coupé met vier reizigers gedeeld. De laatste klasse is de “deluxe soft sleeper”. De coupé is geschikt voor twee reizigers. Daarnaast beschikt u doorgaans over een eigen toilet, elektriciteit aansluiting en een televisie. Daarnaast heeft de coupé een fauteuil en een apart washokje. Dit deelt u met de aangrenzende coupé. Deze klasse is alleen beschikbaar op de meest gangbare trajecten. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld het traject Beijing – Xian en Xian – Shanghai. De meest gangbare klasse tijdens de nachttreinen zijn de hardsleeper en de softsleeper.


Benodigdheden treinreis

Tijdens de reis per Transsiberië Express hoeft u geen slaapzak, beddengoed of kussens mee te nemen. Bij aanvang van de treinreis ontvangt u van de provodnik een deken, lakens, kussenslopen en een handdoekje. Het is altijd mogelijk om zelf extra lakens of handdoeken mee te nemen. Daarnaast is er in elke wagon een samavor aanwezig. Hier kan kokend water getapt worden. Het is dus erg handig om bijvoorbeeld thee, oploskoffie of andere oplosbare maaltijden mee te nemen. Belangrijk is dat u zich goed voorbereid op de reis per Transsiberië Express.


Met Mevo Reizen per Transsiberië Express

Transmongolie-Express-naar-Beijing
vanaf €1699 reisduur 21 dagen
Transsiberië en Transmongolië Express wordt wel gezien als de ultieme treinreis. Tijdens deze ontdekkingsreis per trein reist u bijna 9000 kilometer per trein. Daarnaast passeert u tijdens de reis zeven...
Transsiberië Express naar Vladivostok
vanaf €1699 reisduur 21 dagen
De échte Transsiberië Express met de moeder der Russische treinen. De langste treinroute van Rusland is de reis van Moskou naar Vladivostok. De treinreis start in Moskou en eindigt in...
Transsiberië Express Rossija
vanaf €2599 reisduur 21 dagen
De Transsiberië Express groepsreis is de ultieme treinreis. Tijdens de Transsiberië Express Groepsreis reist u met een kleine groep over 9000 kilometer spoor. De reis gaat maar liefst door zeven...