De nachttrein in Europa

Treinreizen Europa- Mevo Reizen

Weet u het nog? Rechtstreeks met de nachttrein van van Hoek van Holland naar Moskou. Enkele decennia geleden was het volstrekt normaal om met de nachttrein te reizen, ook binnen Europa. Waarom per nachttrein? Er zijn veel voordelen. De nachttrein hoeft niet duur te zijn. U hoeft niet lang te wachten bij het inchecken. De trein komt vaak in het hart van de stad aan. U reist terwijl u slaapt, zo komt u uitgerust aan op uw bestemming.

Duurzaam op reis! Geen wachttijden op Schiphol. Uw avontuur start al vanaf het eerste moment.  Veel meer ruimte en comfort, zeker als u kiest voor een privé coupe. De trein komt langs routes waar u anders overheen vliegt. Vanuit de trein heeft u de tijd om ontspannen naar buiten te kijken en van het landschap te genieten. De aankomst is vaak ook nog eens in het hartje van de stad.

Duurzaam reizen per trein

De nachttrein in Europa is met een flinke heropleving bezig. Treinmaatschappijen zoals de Oostenrijkse OBB zijn weer bezig met het opzetten van nieuwe routes en spoorlijnen om de echte nachttreinen door Europa weer mogelijk te maken. Het is dé combinatie van duurzaam reizen, voldoende nachtrust en een volledige dag te hebben op uw eindbestemming. 

Duurzaam op reis
per trein naar Moskou
vanaf €390 reisduur 3 dagen
De bouwsteen per trein naar Moskou is een uitbreiding op onze reizen met Moskou als startpunt zoals de treinreis per Transsiberie Express of de dubbele stedenreis Moskou en St Petersburg....


Geschiedenis en toekomst nachttreinen Europa 

Zoals het in Rusland heel normaal is om met de Transsiberië Express lange afstanden af te leggen en te slapen in de trein, is dat in het westen niet meer zo gangbaar. Met de komst van goedkope korte afstandsvluchten kreeg de nachttreinen in Europa het moeilijk. Enkele decennia geleden bestonden een vele soorten nachttreinen die reden naar allerlei bestemmingen binnen Europa, gewoon vanuit Nederland. Vanuit België ging de Oost-West-Express die Brussel verbond met Moskou. Vanuit Hoek van Holland de had Nederland een rechtstreekse verbinding met Moskou. Het was ideaal voor reizigers om met de trein te reizen. Rond de jaren 70 was het de manier voor jongeren om een stedentrip te maken. De jongeren konden flexibel op reis en leerden nieuwe mensen kennen in de nachttrein, het zogenaamde interrailen. 

Door de combinatie van véél minder CO2 uitstoot en het comfort van de nachttrein wordt het momentum voor Europese nachttreinen weer groter. Het animo onder de reizigers groeit weer en dan met name om door de duurzame reismethode. Daarbij komt ook dat u in de avond kunt vertrekken en in de ochtend weer fris opstaat op uw eindbestemming. Met name de nightjets van de öbb, de Oostenrijkse treinmaatschappij, zijn bezig met verschillende bestemmingen door heel Europa. De maatschappij heeft inmiddels al nachttreinen rijden richting Duitsland, Zwitserland, Italië, Nederland, Oekraïne, Kroatië en Oostenrijk. Voor 2025 zijn nog eens 33 extra treinen besteld, om het aanbod nog verder uit te breiden.

nachttrein amsterdam - moskou


Dé Europese Nachttrein: de TEE

Dé treindroom van de jaren 50 was de Trans-Europ Express, oftewel de TEE. De dieselelektrische trein moest zorgen voor comfortabele reizen en een betere verstandhouding creëren tussen landen in Europa. Zo waren er trajecten tussen 130 verschillende Europese steden. De TEE was vooral gericht op luxe reizen voor zakenlui. In het begin had de TEE ook alleen maar eerste klasse rijtuigen. Op een gegeven moment bleek die luxe een sta-in-de-weg voor mensen. Een andere beperking, waar de trein mee te maken had, waren de tijdrovende grensovergangen. Door de, per land, verschillende seinen, sporen en soort spanningen moest de trein vaak verwisseld worden. Uiteindelijk kwam de TEE tot stilstand in 1995 door de tijdsduur en financiële redenen. 

Tot 2014 reden er ook de zogenaamde autoslaaptreinen. Een slaaptrein waar reizigers hun auto op de trein konden parkeren. Vanuit ‘s Hertogenbosch vertrokken treinen richting Zuid-Frankrijk, Zwitserland of Italië. De auto parkeerde achterop de trein en zelf kon je overnachten in een coupé, om vervolgens op bestemming weer de auto te pakken.


De nieuwe Europese nachttrein: de TEE 2.0

De bedoeling is om de droom van de TEE nieuw leven in te blazen. De heropleving van de Europese nachttrein moet zorgen voor hogesnelheidstrajecten op bestaande sporen. Het is de bedoeling dat deze treinen de korte afstandsvluchten in Europa vervangt door middel van comfortabele reistijden. Voor veel treinliefhebbers doet de terugkeer van deze trein denken aan de vele herinneringen tijdens de treinreizen van vroeger.


Nachttreinen Europa bij Andere Tijden

Als u meer wilt weten over de legendarische nachttreinen van Europa tussen de jaren 50 en 90. Bekijk dan deze aflevering over onder andere de TEE. Een chronologisch verhaal over de soorten treinen en reizigers door de jaren heen. Met verhalen van échte treinliefhebbers.

TEE- Europese treinreizen - andere tijden - Mevo Reizen

Nachttreinen vanuit Nederland

Sinds begin 2020 rijden er weer wat nachttreinen richting Europa vanuit Nederland. In Nederland kunt u onder andere opstappen op de stations Utrecht, Breda, Rotterdam, Amsterdam en Arnhem. Vanuit hier rijdt u voornamelijk richting Wenen en München, maar binnenkort rijdt de nieuwe treinmaatschappij European sleeper richting Berlijn en Praag. Deze steden zijn schitterende verbindingen om mooie reizen maken richting de St Petersburg of Kyiv. Daarnaast wordt er vanaf oktober gereden naar steden als Venetië, Verona of Milaan.


Aangekondigde nachttreinen Europa


Vanuit Nederland of België komen er de komende jaren alleen maar meer nachttreinen door Europa bij. Zo komen er verbindingen vanuit Brussel, Oostende, Rotterdam of Amsterdam richting Europese steden als Warschau, Berlijn, Zürich, Basel en Praag. Op deze manier wordt het nóg makkelijker om een schitterende treinreis te maken vanuit Nederland naar de rest van de wereld. Alle soorten treinreizen tijdens de nacht hebben hun eigen charme en eigenschappen. Het doel van meerdere treinmaatschappijen zijn directe treinverbindingen, zodat reizigers gedurende de reis zo min mogelijk gestoord worden.

Treinreis Baltische Staten Rail Baltica
vanaf €1249 reisduur 10 dagen
Een treinreis vanuit Nederland naar het eindpunt Tallinn. Over de Rail Baltica dwars door de drie Baltische staten. Tijdens deze maatwerk treinreis maakt u op uw eigen tempo kennis met...


Richting Baltische staten met de trein

Door de toekomst verwachte nachttreinen door Europa richting Berlijn, kunt u met Mevo Reizen een prachtige treinreis maken door de Polen, Letland, Estland en Litouwen. U vertrekt dan per trein vanuit Nederland richting Berlijn, daar kunt u eerst Berlijn verkennen. Vervolgens reist u naar Warschau om daar op te stappen op de zogenaamde Rail Baltica. Een indrukwekkende treinreis die als doel heeft zich te verbinden met het grote Europese spoornetwerk.