Veelgestelde vragen over treinreizen

Waarom een reis bij Mevo Reizen?

Stap in de wereld van Mevo Reizen en ontdek hoe reizen met de trein een onvergetelijke ervaring wordt. Deze bijzondere manier van reizen biedt een perfecte combinatie van avontuur en cultuur, en wordt steeds populairder!

Wat maakt een trein en/of rondreis zo bijzonder? Het is de ideale balans tussen ontspanning en avontuur. Terwijl je onderweg geniet van prachtige uitzichten, brengt de trein je comfortabel naar de mooiste plekken van je reis. Bij Mevo Reizen start je avontuur vaak met een vlucht naar de bestemming, waarna je per trein of 4×4 verder reist. Vanuit een handig gelegen uitvalsbasis heb je alle tijd om je bestemming te verkennen.

Voor veel mensen is een eerste treinreis naar een verre bestemming een spannende stap. Toch horen we keer op keer hoe deze reis alle verwachtingen overtreft. Laat je inspireren door de ervaringen van anderen en ontdek wat een reis met Mevo Reizen voor jou kan betekenen. Bekijk de verhalen op onze reviewpagina!

Wat is er allemaal inclusief bij een treinreis van Mevo Reizen?

De reizen van Mevo Reizen zijn volledig verzorgd, zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken. Vliegtickets, treintickets, vervoer per 4×4 en accommodaties met ontbijt zijn altijd inbegrepen. Reis je door Mongolië? Dan is vervoer door de uitgestrekte landschappen met chauffeur geregeld. Maak je een fly-drive reis door de Kaukasus? Dan staat de huurauto voor je klaar, zodat je deze prachtige regio in alle vrijheid kunt ontdekken. Waar mogelijk zijn je zitplaatsen in de trein alvast voor je gereserveerd.

Moet je een grens oversteken waar geen trein beschikbaar is? Dan is ook het vervoer naar en van de grens inbegrepen. Daarnaast staan onze lokale partners en treinreisspecialisten 24/7 klaar voor telefonische ondersteuning. Wil je precies weten wat er bij jouw reis is inbegrepen? Kijk dan onder het kopje ‘inclusief’ bij de reisbeschrijving op onze website.

Wat is de verhouding met hotelkamers tijdens de reis?

Het aantal en type hotelkamers worden afgestemd op het aantal reizigers in jouw gezelschap. Dit kan per bestemming verschillen, zodat je altijd een passende accommodatie hebt.

Reis je alleen?
Dan boeken we standaard een tweepersoonskamer voor jou, inclusief ontbijt. Op sommige bestemmingen kan het voorkomen dat er een eenpersoonskamer wordt gereserveerd, bijvoorbeeld vanwege beperkte beschikbaarheid.

Reis je met 2, 4 of 6 personen?
Voor elke twee personen boeken we één kamer met ontbijt. Bij vier personen krijg je dus twee kamers, en bij zes personen drie kamers.

Reis je met 3 of 5 personen?
Bij drie personen regelen we een tweepersoonskamer en een eenpersoonskamer, beide met ontbijt. Soms is er een driepersoonskamer beschikbaar; deze heeft dan een extra bed of slaapbank. Bij vijf personen boeken we meestal twee tweepersoonskamers en een eenpersoonskamer. Het kan ook voorkomen dat we een combinatie maken van een driepersoons- en een tweepersoonskamer.

Groepen groter dan 6 personen?
Voor grotere groepen maken we graag een arrangement op maat. Stuur ons eenvoudig een WhatsApp-bericht, en we denken met je mee!

Hoe werkt een transferpakket?

Voor elke reis hebben we een transferpakket samengesteld. Dit pakket bevat handige transfers, zoals van de luchthaven of het treinstation naar je hotel en andersom. Op de pagina “Inclusief” vind je onder het kopje “Transferpakket” een overzicht van welke transfers niet standaard zijn inbegrepen, maar die je met dit pakket als upgrade kunt bijboeken.

Hoe werkt een excursiepakket

Voor elke reis hebben we een excursiepakket samengesteld. Dit pakket bestaat uit verschillende excursies en stadstours die niet standaard zijn inbegrepen bij de reis. Op de pagina “Inclusief” vind je onder het kopje “Excursiepakket” een overzicht van welke excursies niet standaard zijn inbegrepen, maar die je met dit pakket als upgrade kunt bijboeken. 

Is de vlucht inbegrepen bij mijn reis?

Bij elke reis is de vlucht van en naar de bestemming inbegrepen. Ook is ruimbagage standaard inbegrepen, hoewel het toegestane gewicht per bestemming kan variëren. Onder het kopje ‘inclusief’ bij de betreffende reis zie je precies hoeveel bagage je mee mag nemen. Onze reizen vertrekken standaard vanaf Amsterdam Schiphol. Liever vertrekken vanuit Brussel of Düsseldorf? Neem dan contact op met onze reisspecialisten voor een aangepast prijsvoorstel.

Hoe regel ik mijn visa voor Turkmenistan?

Zodra je een reis door Turkmenistan hebt geboekt, ontvang je van ons alle benodigde informatie. Nadat we de benodigde gegevens van jou hebben ontvangen, zullen we via onze Turkmeense partner een “Letter of Invitation” (LOI) aanvragen. Zodra we deze hebben ontvangen, zullen we de we de uitnodigingsbrief met je delen. Hiermee kun je beginnen met het aanvragen van je visum.

We raden aan om je visum via KES Visum aan te vragen. Zij begeleiden je stap voor stap door het proces, zodat je je geen zorgen hoeft te maken en je visum op tijd ontvangt.

Moet ik een visum aanvragen voor China?

De reis met de Himalaya Express begint in de bruisende hoofdstad van China, Beijing. Tot voor kort moest je altijd een visum aanvragen om China binnen te komen, maar dat is inmiddels veranderd. Voor een toeristisch verblijf van maximaal 15 dagen is een visum niet meer nodig. Blijf je langer in China, dan moet je wel een visum regelen.

 

Moet ik zelf een “Tibet Travel Permit” regelen?

Tijdens de reis met de Himalaya Express bezoek je het indrukwekkende Lhasa in Tibet. Voor dit bezoek heb je een “Tibet Travel Permit” nodig. Geen zorgen, je hoeft deze niet zelf te regelen. Wij zorgen er samen met onze partner voor dat de permit wordt aangevraagd. Zodra de permit binnen is, sturen we deze uiteraard direct naar je toe, zodat je zonder problemen van je avontuur kunt genieten.

Is mijn huurauto verzekerd bij een Fly drive reis?

Tijdens een fly drive reis is de huurauto niet standaard verzekerd. Bij het ophalen van de auto onderteken je het contract en betaal je ter plekke voor de benodigde verzekering. Houd er rekening mee dat je bij het oversteken van de grens naar Armenië een aparte verzekering moet afsluiten. Dit wordt duidelijk aangegeven bij de grens, en je zult hier ook op worden gewezen.

Hoe kan ik het beste navigeren tijdens de Fly drive reis?

In zowel Georgië als Armenië kun je prima gebruikmaken van Google Maps. Het is verstandig om bij aankomst een lokale simkaart met internet aan te schaffen. Zo kun je gedurende je hele reis moeiteloos navigeren naar al je bestemmingen.

Alleen reizen? Lees hier meer over de prijs

Wanneer je besluit alleen op reis te gaan, zul je merken dat de kosten wat hoger kunnen uitvallen. Wij houden hier uiteraard rekening mee en proberen altijd de meest voordelige opties te bieden.

Als je alleen reist, verblijf je vaak in een kamer die eigenlijk bedoeld is voor twee personen. Daardoor zijn de hotelkosten iets hoger. In sommige landen kunnen we een eenpersoonskamer regelen, waardoor de meerprijs meevalt. Reis je met een nachttrein? Dan deel je meestal een coupé met andere reizigers. Als je liever een privé-coupé hebt, kunnen we dat voor je boeken tegen een meerprijs. Houd er wel rekening mee dat dit aanzienlijk duurder kan zijn.

Reizen met chauffeur en/of gids

Als je alleen reist met een chauffeur of gids, draag je de volledige kosten zelf. Dit in tegenstelling tot reizen met een groep, waarbij de kosten verdeeld worden. De kosten voor de chauffeur of gids worden volledig in de reissom opgenomen.

Met deze informatie hopen we je een goed beeld te geven van de kosten en mogelijkheden. 

Groepsreizen en reisbegeleiding bij Mevo Reizen: Wat zijn de mogelijkheden?

Bij Mevo Reizen kun je kiezen uit zowel individuele reizen als groepsreizen. Wij bieden twee unieke groepsreizen aan langs de Zijderoute, van Ashgabat naar Bisjkek en vice versa. Tijdens deze avontuurlijke reis word je begeleid door een Nederlandstalige reisleider, zodat je je volledig kunt ontspannen en optimaal van de reis kunt genieten.

Daarnaast bieden wij de luxe Registan Express aan. Hierbij beschik je altijd over dezelfde comfortabele coupé en wacht de trein op je op elk station. Deze reis combineert luxe en gemak, met professionele reisbegeleiding voor een volledig zorgeloze ervaring.

Maak je een individuele reis en wil je meer weten over je bestemmingen? Met onze excursiepakketten kun je deelnemen aan diverse stadstours onder begeleiding van een Engelssprekende gids. De gids leidt je door de steden en deelt onderweg boeiende verhalen en informatie over de bezienswaardigheden.

Speciale wensen voor je reis?

Bij Mevo Reizen hebben we een aantal vaste trajecten en routes voor onze reizen. Heb je specifieke wensen? We denken graag met je mee om de reis helemaal op jouw voorkeuren af te stemmen. Via onze pagina Maatwerk kun je jouw wensen aan ons doorgeven. Zodra we je verzoek hebben ontvangen, gaan we kijken naar de mogelijkheden. 

Wil je meer informatie over een bepaalde reis? Stuur ons gerust een WhatsApp-bericht of plan eenvoudig een belafspraak met ons ins. We helpen je graag verder! 

 

Zijn we als Mevo Reizen aangesloten bij een garantiefonds?

Mevo Reizen is aangesloten bij het SGR Garantiefonds, een officieel erkende Nederlandse garantieregeling. Dankzij ons lidmaatschap ben je verzekerd van een veilige en beschermde boeking. Voor touroperators is het wettelijk verplicht om bij een garantiefonds aangesloten te zijn, wat jou als reiziger volledige zekerheid biedt over je reis.

Hoe gaat het in zijn werk met de betaling?

Na het boeken van een reis bij Mevo Reizen ontvang je eerst een voorlopige bevestiging. Binnen twee werkdagen sturen we je een e-mail met de factuur en het bedrag voor de aanbetaling. De aanbetaling bedraagt 30% en kan eenvoudig worden voldaan via een betaallink met iDeal of Bancontact (voor Belgische klanten).

Het resterende bedrag betaal je uiterlijk 60 dagen voor vertrek via een bankoverschrijving. Je ontvangt hiervoor op tijd een herinnering met de juiste factuur. Op de factuur staan alle benodigde instructies voor de betaling duidelijk vermeld.

Hoeveel kilo bagage is er inbegrepen tijdens de reis?

Hoeveel bagage je mag meenemen, hangt af van de specifieke vlucht die er voor je is geboekt. Zodra je je ticket hebt ontvangen, kun je online precies zien wat de bagageregels zijn. We raden je aan om niet te veel bagage mee te nemen, zodat je comfortabeler en gemakkelijker kunt reizen. Laat overbodige spullen thuis en reis, zoals de meeste reizigers, met één middelgrote rolkoffer per persoon. Deze kun je aanvullen met een rugtas.

Voor je treinreis is het handiger om een rugzak of een zachte koffer mee te nemen, omdat deze gemakkelijker in de opbergruimtes passen.

Contact opnemen met Mevo Reizen?

Heb je vragen over onze reizen? Stuur ons een WhatsApp-bericht op (+31 30 237 3001) en we zullen je vraag bekijken en beantwoorden. Vindt je het fijner om de reis telefonisch met ons te bespreken? Plan dan een belafspraak met ons in.

Ook tijdens je reis kun je altijd op ons rekenen. Voor vragen kun je ons bereiken via WhatsApp. Heb je een dringende kwestie? Dan zijn we 24/7 telefonisch bereikbaar via het noodnummer dat je in je reispapieren vindt. Deze ontvang je uiterlijk drie weken voor vertrek.

Kan je bij Mevo Reizen een boeking annuleren?

Je kunt je boeking altijd annuleren of aanpassen, maar houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn. Zodra je jouw reis bij ons boekt, gaan we direct aan de slag met het regelen van vervoer en het landprogramma.

Meer informatie over annuleren vind je in onze algemene voorwaarden. We raden je bovendien aan om goed verzekerd op reis te gaan. Op onze verzekeringspagina lees je alles over de Allianz reisverzekering en hoe deze je zorgeloos laat genieten van je avontuur.

Inloggen