BAM Spoorlijn – Verre treinreizen en bouwstenen

BAM Express


Per trein naar het einde van de wereld

Een bijzondere onbekende treinreis dwars door het hart van Siberië langs plekken waar haast niemand komt. De BAM spoorlijn is dé treinreis die u het echte Rusland laat beleven. De trein voert langs typische Sovjet steden. U reist met de BAM Express over het meest Noordelijke treintraject van Rusland. De spoorlijn leidt u dwars door Noord-Siberië door nauwelijks bewoond gebied. De BAM Express eindigt oorspronkelijk bij het dorpje Sovetskaya Gavan aan de Stille Oceaan. De meeste reizigers kiezen ervoor om de reis bij Komsomolsk-na-Amure af te buigen naar Khabarovsk of Vladivostok.

Baikal Amoer Magistraal
vanaf €1899 reisduur 21 dagen
De BAM-spoorlijn of 'de Baikal Amoer Magistraal' is de trein naar het einde van de wereld. De Baikal Amoer Magistraal is een bijna vergeten spoorlijn door het noorden van Siberië....

Geschiedenis BAM Express

De BAM spoorlijn was een groot Sovjetproject. Voor de bouw van de BAM Express werden arbeiders uit alle delen van de Sovjet-Unie ingeschakeld. Tijdens de treinreis zult u dit herkennen aan de stationsgebouwen. De gebouwen symboliseren met hun architectuur welke regio de nieuw te bouwen stad adopteerde. De BAM spoorlijn werd voornamelijk gebouwd als ontsluiting van het noorden van Siberië. Pas in 1991 was de bouw van de BAM spoorlijn officieel afgerond. De BAM spoorlijn is voor het grootste deel, vanaf Tynda enkelsporig. De treinen stoppen dan ook bij wissels op afgelegen locaties om andere, vaak goederentreinen te laten passeren. De BAM spoorlijn wordt zowel gebruikt voor passagierstreinen, maar ook voor goederentreinen. Zoals alle stops aan de Baikal Amour Magistraal was de bouw aan een Sovjetrepubliek of grote stad toegewezen. Dat waren bijvoorbeeld Leningrad, het huidige St.Petersburg, de Baltische staten en Centraal Aziatische staten.


Wat is de route van de BAM Express?

De reis start in de stad Krasnojarsk, de derde stad van Siberië. Krasnojarsk ligt aan de Jenisej, de grootste rivier van Siberië. Vanuit Krasnojarsk pakt u de trein naar Severobaikalsk. Dit is het meest Noordelijk gelegen stadje aan het Baikalmeer. Onderweg passeert u het stadje Taishet, hier wordt de BAM  (Baikal Amoer Magistraal) spoorlijn afgesplitst van de Transsiberië Express naar Vladivostok. Severobaikalsk is de meest populaire stop aan de BAM spoorlijn met zijn ligging aan de noordelijke zijde van het Baikalmeer. Ook kunt u in deze stad een bezoek brengen aan het beroemde BAM Museum.

Vanuit Severobaikalsk reist u door naar Tynda (onderweg kunt u er voor kiezen om een bouwsteen toe te voegen naar Novaya Chara en het Kodar gebergte). Tynda staat ook wel bekend als de hoofdstad van de BAM spoorlijn. U vindt hier dan ook het grote standbeeld van de BAM-werker: de man met de hamer. Dit standbeeld symboliseert het harde werken van de arbeiders aan de BAM spoorlijn. De treinreis wordt vervolgd van Tynda naar Komsomolsk-na-Amure. Een stad met veel historie. Vertrek vanuit het historische Komsomolsk naar hét culturele centrum van de regio: Khabarovsk. De stad is het eindpunt van de BAM spoorlijn. Vanuit Khabarovsk vervolgt de reis per Transsiberë Express naar het eindpunt van de reis: Vladivostok.



Hoe kan een reis per BAM Express worden verlengd?


Start van de reis in Moskou

Wanneer u de reis start in Krasnojarsk, vliegt u eerst naar Moskou waarna u overstapt op de nachtvlucht naar Krasnojarsk. U heeft ook de mogelijkheid om een aantal dagen te verblijven in Moskou. Ontdek het Rode Plein, het Kremlin, het Bolsjojtheater en alle bezienswaardigheden van de prachtige stad. Vanuit Moskou zult u vervolgens per Transsiberië Express verder reizen naar Taishet. U reist dan vier dagen per Transsiberie Express van Moskou naar Taishet. Vanuit het station van Taishet zal de échte reis per BAM Express beginnen.

Baboeska's in Taishet - BAM-spoorlijn
vanaf €79 reisduur 2 dagen
Na ongeveer drie nachten treinreis, ver voorbij het Oeral gebergte komt de Transsiberië Express langs het stadje Taishet.  Het stadje ligt in de uitgestrekte taiga van Rusland en is het...


Novaia Chara en het Kodar gebergte

Voor natuurliefhebbers en wandelaars zijn Novaia Chara en het Kodar gebergte een echte aanrader tijdens een treinreis per BAM Express. Zo heeft Novaia Chara de Chara Zandduinen. Een gebied van 37 vierkante kilometer. Door overstromingen is dit gebied in het voorjaar lastig te bereiken. De Chara Zandduinen bevinden zich ten Noodwesten van de stad aan de andere kant van de rivier. Op 40 kilometer rijden vanaf Novaia Chara ligt de start van een hike van het Kodar gebergte. Met zijn hoogste punt van 3072 meter en Siberische temperaturen is hier vrijwel het gehele jaar sneeuw te zien.


Vanino en Sovetskaya Gavan – het échte eindpunt van de BAM Express

Het échte eindpunt van de Baikal Amur Magistraal ligt ongeveer 600 kilometer verder naar het Oosten bij de stadjes Vanino en Sovetskaya Gavan. Dit zijn kleine havenstadjes aan de Japanse zee. Wanneer u ervoor kiest om door te reizen, houdt er dan rekening met twee dagen reistijd. U reist na een bezoek aan de stadjes, terug richting Khabarovsk of Vladivostok.



Beste reistijd BAM Express


Voor- en najaar Rusland

Voor elke periode van het jaar zijn er goede argumenten om een reis te maken per BAM Express. De landschappen in Rusland veranderen per seizoen. De periode mei tot en met augustus is de beste reistijd voor een reis per BAM Express vanwege de aangename temperaturen. In het voor- en najaar is het overdag niet te warm en in de nachten niet de koud.


Winter Rusland

Rusland is ook prachtig in de winter. Sneeuwlandschappen razen voorbij tijdens een reis per BAM Express in de winter. Eind december is het grootste deel van Rusland bedekt met sneeuw. De BAM Express is dan ook een unieke ervaring. De temperaturen kunnen in Siberië dalen tot 50 graden onder nul. De treinen zijn altijd goed verwarmt en rijden op tijd. Houdt er dus rekening mee dat u tijdens een treinreis in de winter extra goed voorbereid op reis moet gaan. Geniet van een Russische Banja (sauna) in Siberië. Ongeacht het seizoen, de BAM Express vertrekt het gehele jaar door.


Over de BAM Spoorlijn op Radio1

Ontdek meer over de geschiedenis van de BAM Express tijdens een interview met Edwin Trommelen. Op NPO Radio 1 verteld Edwin over de geschiedenis van de Baikal Amoer Magistraal spoorlijn.

“De Transsiberie Express is bekend, maar Rusland heeft nog een spoorlijn, de Baikal-Amour-Magistral. Schrijver Edwin Trommelen verteld over de BAM-lijn en schreef er een boek over. Over de Komsomolosk en de bouw van deze machtige spoorlijn door het land van ‘de eeuwige groene tomaat’. Hij was in te gast in ’t Oog op Radio1. Naast Edwin Trommelen vertelde Jelle Brandt Corstius over de BAM spoorlijn als gast in het programma Nooit meer slapen.

Download de gratis ‘startgids Baikal Amoer Magistraal’

  • Voor een reis per BAM Express heeft u een paspoort nodig dat minstens zes maanden na vertrek geldig is. Het is verplicht om tenminste zes lege pagina’s in uw paspoort te hebben. Voor een reis naar Rusland dient u een visum aan te vragen:

    Visum Rusland

    Voor Rusland heeft u een visum nodig. U ontvangt van Mevo Reizen een uitnodigingsbrief. Met deze uitnodigingsbrief kunt u een visum aanvragen. Het visum voor Rusland is de dagen geldig die op de Russische uitnodiging beschreven staan.

    Bij aankomst op het vliegveld in Rusland dient u een In- en Uitreisformulier in te vullen. Van de douane krijgt u dit formulier gestempeld retour. Dit formulier dient u zorgvuldig te bewaren gedurende de treinreis. Bij het uitreizen van Rusland neemt de douane dit formulier weer in.

  • De afgelopen jaren zijn er verschillende boeken over de BAM spoorlijn verschenen. Ondanks het nog onbekende karakter van deze vergeten spoorlijn is het boek van Edwin Trommelen een aanrader. Het bereidt u goed voor op wat u kunt verwachten, het boek schept context in de vorm van feitjes en geschiedenis. Bovenal krijgt u zin om de reis te gaan maken. 

    Meer informatie over de BAM spoorlijn reisboeken 

  • U staat op het punt een lange treinreis te maken. Een goede voorbereiding is natuurlijk erg belangrijk. Via mevoreizen.nl/meeneemlijst kunt u zelf de lijst doorlopen en aanvinken wat u handig vindt om mee te nemen. Wij adviseren u om voor vertrek uit Nederland een goede voorbereiding te treffen omtrent eten en drinken. Uiteraard is er ook van alles verkrijgbaar onderweg, op de treinperrons of in de restauratiewagen. Wel kan de voorraad beperkt zijn of het assortiment is klein.

  • Een reis per BAM Express is over het algemeen veilig. Elke wagon in de trein wordt in de gaten gehouden door een Provodnik(a). Hij of zij houdt de veiligheid in de gaten en zorgt voor orde en rust in uw wagon. Wij adviseren reizigers wel om goed op uw eigendommen te letten. Bijvoorbeeld tijdens het in- en uitchecken op de treinstations. Het kan druk zijn op de perrons. Zorg er altijd voor dat u uw bagage in het zicht houdt. Daarbij raden wij aan altijd uw kostbare spullen zoals visa, paspoort, documenten en geld bij u te dragen tijdens het verlaten van uw treincoupé. Het is altijd mogelijk om de provodnik(a) van de wagon te vragen om de coupé –in overleg met uw coupégenoten- tijdelijk voor u te sluiten. Daarbij is het nooit verkeerd om uw treincoupé in de nacht te sluiten.

  • U heeft de mogelijkheid om in een eerste klasse coupé of een tweede klasse coupé te reizen.
    In de eerste klasse van de Transsiberië Express zijn er zowel twee- als vierpersoons coupés.

    De Russische eerste klasse treincoupé beschikt over twee naast elkaar gelegen bedden.
    Het voordeel van deze coupé is dat u relatief veel ruimte heeft.

  • Mevo Reizen is aangesloten bij de SGR, de stichting garantiefonds reisgelden. De SGR staat garant voor uw vooruitbetaalde reisgeld bij financiële problemen of een faillissement tijdens een reis per BAM Spoorlijn. Daarnaast zorgt de SGR voor bijvoorbeeld uw verblijf tijdens uw reis of de terugreis in dit soort situaties. Ook is Mevo Reizen aangesloten bij de VvKR, de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties. De VvKR komt op voor de belangen van kleine, vaak specialistische reisorganisaties. Ook is Mevo Reizen aangesloten bij Stichting Calamiteitenfonds. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds valt een reis per BAM Spoorlijn onder de garantie van het Calamiteitenfonds.