BAM Spoorlijn – Verre treinreizen en bouwstenen
Per trein naar het einde van de wereld
Een bijzonder onbekende treinreis dwars door het hart van Siberië langs plekken waar haast geen toerist komt. De BAM spoorlijn is dé treinreis die u het echte Rusland laat beleven. De trein voert langs typische Sovjet steden. U reist met de BAM Express over het meest Noordelijke treintraject van Rusland. De spoorlijn leidt u dwars door Noord-Siberië door nauwelijks bewoond gebied. De BAM Express eindigt oorspronkelijk bij het dorpje Sovetskaya Gavan aan de Stille Oceaan. De meeste reizigers kiezen ervoor om de reis bij Komsomolsk-na-Amure af te buigen naar Khabarovsk of Vladivostok. Interesse in een reis over de route van de BAM Spoorlijn? Download de startgids Bam Express en vind hier reisboeken over de BAM spoorlijn.
Geschiedenis BAM Express
De BAM spoorlijn heeft een rijke geschiedenis. De spoorlijn was namelijk een groot Sovjetproject. Voor de bouw van de BAM Express werden arbeiders uit alle delen van de Sovjet-Unie ingeschakeld. Tijdens de treinreis zult u dit herkennen aan de stationsgebouwen. De gebouwen symboliseren met hun architectuur welke regio de nieuw te bouwen stad adopteerde. De BAM spoorlijn werd voornamelijk gebouwd als ontsluiting van het noorden van Siberië. Pas in 1991 was de bouw van de BAM spoorlijn officieel afgerond. De BAM spoorlijn is voor het grootste deel, vanaf Tynda, enkelsporig. De treinen stoppen dan ook bij wissels op afgelegen locaties om andere, vaak goederentreinen te laten passeren. De BAM spoorlijn wordt zowel gebruikt voor passagierstreinen als voor goederentreinen. Zoals alle stops aan de Baikal Amour Magistraal was de bouw aan een Sovjetrepubliek of grote stad toegewezen. Dat waren bijvoorbeeld Leningrad, het huidige St.Petersburg, de Baltische staten en Centraal Aziatische staten.
Wat is de route van de BAM Express?
Vanuit Nederland vliegt u, met overstap in Moskou, naar Krasnojarsk. De reis start in de stad Krasnojarsk, de derde stad van Siberië. Krasnojarsk ligt aan de Jenisej, de grootste rivier van Siberië. Vanuit Krasnojarsk pakt u de trein naar Severobaikalsk. Dit is het meest Noordelijk gelegen stadje aan het Baikalmeer. Onderweg passeert u het stadje Taishet, hier wordt de BAM (Baikal Amoer Magistraal) spoorlijn afgesplitst van de Transsiberië Express naar Vladivostok. Severobaikalsk is de meest populaire stop aan de BAM spoorlijn met zijn ligging aan de noordelijke zijde van het Baikalmeer. Ook kunt u in deze stad een bezoek brengen aan het indrukwekkende BAM Museum.
Vanuit Severobaikalsk reist u door naar Tynda (onderweg kunt u er voor kiezen om een bouwsteen toe te voegen met excursies naar Novaya Chara en het Kodar gebergte). Tynda staat ook wel bekend als de hoofdstad van de BAM spoorlijn. U vindt hier dan ook het grote standbeeld van de BAM-werker: de man met de hamer. Dit standbeeld symboliseert het harde werken van de arbeiders aan de BAM spoorlijn. De treinreis wordt vervolgd van Tynda naar Komsomolsk-na-Amure. Een stad met veel historie. Vertrek vanuit het historische Komsomolsk naar hét culturele centrum van de regio: Khabarovsk. De stad is het eindpunt van de BAM spoorlijn. Vanuit Khabarovsk vervolgt de reis per Transsiberë Express naar het eindpunt van de reis: Vladivostok.
Hoe kan een reis per BAM Express worden verlengd?
Start van de reis in Moskou
Wanneer u de reis start in Krasnojarsk, vliegt u eerst naar Moskou waarna u overstapt op de nachtvlucht naar Krasnojarsk. U heeft ook de mogelijkheid om een aantal dagen te verblijven in Moskou. Ontdek het Rode Plein, het Kremlin, het Bolsjojtheater en alle bezienswaardigheden van de prachtige stad. Vanuit Moskou zult u vervolgens per Transsiberië Express verder reizen naar Taishet. U reist dan vier dagen per Transsiberië Express van Moskou naar Taishet. Vanuit het station van Taishet zal de échte reis per BAM Express beginnen.
Novaya Chara en het Kodar gebergte
Voor natuurliefhebbers en wandelaars zijn Novaia Chara en het Kodar gebergte een echte aanrader tijdens een treinreis per BAM Express. Zo heeft Novaya Chara de Chara Zandduinen, een gebied van 37 vierkante kilometer. Door overstromingen is dit gebied in het voorjaar lastig te bereiken. De Chara Zandduinen bevinden zich ten Noodwesten van de stad aan de andere kant van de rivier. Op 40 kilometer rijden vanaf Novaya Chara ligt de start van een hike door het Kodar gebergte. Met zijn hoogste punt op 3072 meter en de Siberische temperaturen is hier vrijwel het gehele jaar sneeuw te zien.
Vanino en Sovetskaya Gavan – het échte eindpunt van de BAM Express
Het échte eindpunt van de Baikal Amur Magistraal ligt ongeveer 600 kilometer verder naar het Oosten bij de stadjes Vanino en Sovetskaya Gavan. Dit zijn kleine havenstadjes aan de Japanse zee. Wanneer u ervoor kiest om door te reizen, houdt dan rekening met twee extra dagen reistijd. U reist na een bezoek aan de stadjes terug richting Khabarovsk of Vladivostok.
Beste reistijd BAM Express
Voor- en najaar Rusland
Voor elke periode van het jaar zijn er goede argumenten om een reis te maken per BAM Express. De landschappen in Rusland veranderen per seizoen. De periode mei tot en met september is de beste reistijd voor een reis per BAM Express vanwege de aangename temperaturen. In het voor- en najaar is het overdag niet te warm en in de nachten niet de koud.
Winter Rusland
Rusland is ook prachtig in de winter. Sneeuwlandschappen razen voorbij tijdens een reis per BAM Express in de winter. Eind december is het grootste deel van Rusland bedekt met sneeuw. De BAM Express is dan ook een unieke ervaring. De temperaturen kunnen in Siberië dalen tot 50 graden onder nul. De treinen worden altijd goed verwarmd en rijden op tijd. Houdt er dus rekening mee dat u tijdens een treinreis in de winter extra goed voorbereid op reis moet gaan. Geniet van een Russische Banja (sauna) in Siberië. Ongeacht het seizoen, de BAM Express vertrekt het gehele jaar door.
Download de ‘startgids’ BAM Express
Over de BAM Spoorlijn op Radio1
Ontdek meer over de geschiedenis van de BAM Express tijdens een interview met Edwin Trommelen. Op NPO Radio 1 vertelt Edwin over de geschiedenis van de Baikal Amoer Magistraal spoorlijn.
“De Transsiberie Express is bekend, maar Rusland heeft nog een spoorlijn, de Baikal-Amour-Magistral. Schrijver Edwin Trommelen vertelt over de BAM-lijn en schreef er een boek over. Over Komsomolosk en de bouw van deze machtige spoorlijn door het land van ‘de eeuwige groene tomaat’. Hij was te gast in “ Met Het Oog Op Morgen” op Radio1. Naast Edwin Trommelen vertelde Jelle Brandt Corstius over de BAM spoorlijn als gast in het programma “Nooit meer slapen”.