Duurzaam reizen? – kies een bouwsteen “alles per trein”

Duurzaam op reis per trein

Mevo Reizen is gespecialiseerd in treinreizen. Een reis per trein is een duurzame manier van reizen. De treinreis is voor veel van onze reizigers niet zomaar een vervoersmiddel maar juist de bestemming op zich. Mevo Reizen ontwikkelde de bouwstenen ‘alles per trein’ die u aan vrijwel al onze reizen kunt toevoegen. Uw reis wordt er duurzamer en nog een tikkeltje avontuurlijker van. Zo proberen we duurzaam reizen zo makkelijk mogelijk te maken.  


Duurzaam op reis? Kies voor een bouwsteen “alles per trein”

Niet vliegen maar treinen! Dat kan én dat is eenvoudiger dan u denkt. Onze reizigers starten de treinreis vaak in Moskou of in één van de hoofdsteden in Centraal Azië. Met deze bouwstenen start uw reis gewoon vanaf uw lokale treinstation in Nederland of België.  Op verzoek is zelfs het eerste stukje in Nederland naar Utrecht, Amsterdam, Arnhem of Hengelo inbegrepen. U stapt vervolgens over op een internationale trein oostwaarts richting Berlijn en Warschau.

Duurzaam op reis

Waarom “alles per trein”?

Duurzaam op reis? Het vertrek vanuit Nederland of België met de trein is een onderdeel van uw reis. Stelt u zich voor dat u gewoon uitgezwaaid wordt op het lokale vertrouwde treinstation. Geen wachttijden op Schiphol en uw avontuur start al meteen vanaf het eerste moment.  De trein komt vaak langs routes waar u anders per vliegtuig overheen vliegt. Vanuit de trein heeft u de tijd om ontspannen naar buiten te kijken en van het landschap te genieten. 

Duurzaam reizen per trein

Duurzaam reizen per trein

De trein is de meest duurzame manier van lange afstandsreizen. Natuurlijk is wandelen of fietsen nog duurzamer, maar met stipt op drie is de trein de meest duurzame manier van reizen. De CO2 uitstoot is wel vier keer lager dan een vliegreis en wel drie keer lager dan reizen per auto. Kortom, goed voor het milieu.  Uw CO2 uitstoot compenseren? Dat kan. Er zijn diverse CO2 compensatie initiatieven. Wel is het aan te raden om goed uit te zoeken óf het initiatief daadwerkelijk bijdraagt. Daarbij, CO2 die überhaupt niet uitgestoten wordt doordat u de trein neemt hoeft niet gecompenseerd te worden. De eerste stap is om te realiseren hoeveel de impact van uw reis is. Dit kunt u via een carbon calculator berekenen. Een vliegreis van Moskou naar Beijing 0,85 CO2 ton. Dezelfde reis per trein, dus per Transsiberië Express 0,21 CO2 ton. De positieve impact als u ‘alles per trein’ doet is nog veel groter.

Moskou per trein

Vanuit Nederland of België duurt de treinreis naar het Russische Moskou ongeveer twee dagen. Het eerste traject is de treinreis naar Berlijn in Duitsland. Hierbij kunt u ervoor kiezen om eventueel een extra overnachting in de hoofdstad te maken als onderdeel van uw reis. Vervolgens vertrekt de nachttrein vanaf het station in Berlijn naar Moskou. Onderweg reist u langs Warschau richting Brest in Wit-Rusland. In Brest wordt er een kleine stop gemaakt om het draaistel te verwisselen. De reden hiervan is dat de voormalige Sovjet-Unie een breder spoor heeft dan Europa. Wanneer u eenmaal op het Wit-Russische spoor bent wordt de reis vervolgd door het platteland richting Minsk. In de hoofdstad van Wit-Rusland zou u er ook voor kunnen kiezen om een tussenstop te maken. Na een korte tussenstop met overnachting kunt u de reis vervolgen per nachttrein naar Moskou. De trein vertrekt ongeveer twee keer per week met daarbij één overnachting in de trein.

per trein naar Moskou
vanaf €390 reisduur 3 dagen
De bouwsteen per trein naar Moskou is een uitbreiding op onze reizen met Moskou als startpunt zoals de treinreis per Transsiberie Express of de dubbele stedenreis Moskou en St Petersburg....

Centraal-Azië per trein

Start uw reis vanuit Nederland of België en reis naar de Centraal-Aziatische landen Iran, Oezbekistan of Kazachstan. De reis naar één van deze landen duurt ongeveer vier nachten. Het eerste traject dat u per trein aflegt is naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Vervolgens pakt u de nachttrein naar Moskou. Hierbij kunt u ervoor kiezen om een overnachting te maken om Moskou te ontdekken. Vervolgens vertrekt u per nachttrein naar bijvoorbeeld Tasjkent, Almaty of Bishkek. De route van Moskou naar Tasjkent in Oezbekistan voert voor groot deel door Rusland en Kazachstan voordat u het eindstation bereikt. Deze reis duurt ongeveer twee en een halve dag. Wanneer u vanuit Moskou naar Almaty in Kazachstan reist neemt u neemt u de rechtstreekse nachttrein. Vanuit Moskou kunt u ook met een directe nachttrein naar de hoofdstad van Kirgizië, Bisjkek.  

Per trein van China naar Nederland

Per trein kunt u op verschillende manieren van het Chinese Beijing naar Amsterdam reizen. De snelste route is via de Trans-Manchurian spoorlijn. Vanuit de hoofdstad Beijing reist u door de landschappen van China naar het Russische Tsjita. Vervolgens wordt de reis vervolgd naar Moskou waar de nachttrein terug naar Berlijn zal vertrekken. Eenmaal aangekomen in Berlijn vertrekt u met de dagtrein weer naar Amsterdam. De mooiste route om vanuit Beijing terug naar Nederland per trein te reizen is door Centraal-Azië. Per trein reist u door de verschillende landschappen van Kirgizië, Oezbekistan en Kazachstan weer naar Moskou. Vervolgens reist u verder naar Berlijn met de nachttrein waar uiteindelijk de dagtrein naar nederland weer zal vertrekken. 

De ‘Oriënt Express’ naar Istanbul

Vanuit Nederland kunt u ook per trein naar het Turkse Istanbul reizen. Hiervoor is geen vaste route die aangehouden kan worden. Om uiteindelijk Istanbul te bereiken reist de trein door Duitsland en Oostenrijk. Vervolgens kunt u ervoor kiezen om via Hongarije, Roemenië en Bulgarije naar Istanbul te reizen. Daarnaast is het mogelijk om via Kroatië en Bulgarije te reizen. Voor beide routes geldt een reisduur van ongeveer vier nachten. Natuurlijk kunt u ervoor kiezen om de reis langer te maken door een tussenstop te maken in de verschillende steden waar de trein langs komt.

De Kaukasus per trein

Om vanuit Nederland naar het Kaukasus gebergte te reizen per trein zijn er verschillende routes beschikbaar. De route waarbij wekelijks de meeste treinen vertrekken is de route via Rusland. Vanuit Nederland reist u met de internationale dagtrein naar Berlijn in Duitsland. Hier maakt u een overnachting waarbij de volgende ochtend de nachttrein naar Moskou zal vertrekken. Na aankomst reist u verder met de trein naar Bakoe in Azerbeidzjan. Deze trein vertrekt ongeveer drie keer per week vanuit Moskou. De reis duurt ongeveer twee dagen waarbij u ook twee overnachtingen in de trein zult maken. Nadat u bent aangekomen in Bakoe kunt u verder reizen naar bijvoorbeeld Tbilisi in Georgië en Yerevan in Armenië. Per trein reist u met één overnachting van Bakoe naar Tbilisi. Vervolgens kunt u per nachttrein verder reizen naar Yerevan waar de trein de volgende dag zal aankomen.

Kiev per trein

Vanuit Nederland kunt u per trein naar Kiev in Oekraïne reizen. De eerste optie via Berlijn en Warschau. Per trein reist u eerst met de dagtrein binnen zes uur naar Berlijn. Vervolgens reist u dezelfde avond verder met de nachttrein naar de Pools-Oekraïnse grens. Op de tweede dag komt u in de ochtend aan in Prezmysl, waar u rond de middag weer vertrekt naar Kiev. Met de dagtrein reist u in tien uur naar Kiev in Oekraïne. 

Nachttrein naar Wenen

De tweede optie is de nachttrein naar Wenen. De Oostenrijkse spoorwegen OBB voeren deze verbinding uit. De nachttrein of Nightjet is een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem tot en met Wenen en terug. Deze comfortabele trein heeft zespersoons-, vierpersoons- en tweepersoonscabines. Het ontbijt is inbegrepen en de service is van hoog niveau. Zo zal het treinpersoneel u aanbieden om uw bed op een afgesproken tijdstip voor u gereed te maken. Het boeken van de treinreis is uiteraard onderdeel van de service van Mevo Reizen.